Om oss

Oppdalsmuseet ligger i naturskjønne omgivelser like ved sentrum. Med et stort antall tømmerhus fremstår området som et unikt miljø fra slutten av 1500-tallet og fram mot midten av 1900-tallet.

På museumsområdet finnes ulike bygninger som blant annet våningshus, fjøs, stabbur, kvernhus, smie, jakt-bu, seter, telefonsentral, ski-verksted for å nevne noen. Dette gir en fin mulighet til å studere byggeskikktradisjoner fra bygda.

I tillegg finnes en stor samling gjenstander og redskaper som hørte naturlig med i det daglige virke.
Museet inneholder også flere spesielle samlinger/utstillinger som bør sees. Blant annet kan nevnes håndtverksutstilling med blant andre Oppdals berømte treskjærer Ole Moene, skiutstilling, skolemuseum, telemuseum, tekstilutstilling og sykehjemutstilling.

Det er stor aktivitet på museet gjennom hele året og i sommersesongen har vi åpent flere dager i uken der vi tilbyr omvisning, håndtverksaktiviteter, salg av lokal litteratur, kaffe og søtbit I tillegg samarbeider vi med arkeolog Anne Lise Fløttum som tilbyr omvisning på gravfeltet Vang-  Norges største gravfelt fra Vikingtid, samt vandringer med pilegrimsveileder langs leden i Oppdal (gjelder grupper på forespørsel).

Bygningene og området på Oppdalsmuseet danner en stemningsfull atmosfære og er populært for utleie til ulike arrangementer slik som, konfirmasjon, bursdag, bryllup, etterlag ved begravelser, dåp o.l.

Velkommen!

Oppdal kulturhus

Oppdalsmuseet har vært egen avdeling i Oppdal kulturhus siden 1. januar 2015. Se her for mer informasjon om Oppdal kulturhus.

logo liten

Besøksadresse Oppdalsmuseet

Museumsveien 11, 7340 Oppdal

Booking/kontakt tlf: 916 44 172 (Heidi)

Har du lyst til å være med som frivillig på museet?

Her er det mange og varierte oppgaver som også du kan være med på.

Ta kontakt med en av våre ansatte, du er hjertelig velkommen!