Omvisning på Vang- nyhet

Visste du at Norges største gravfelt fra vikingtid ligger i Oppdal?

I regi av Oppdalsmuseet setter vi nå opp 5 omvisninger i løpet av sommeren (jf.  nedenfor). Vi tar også imot bestilling av omvisning på Vang for grupper utenom åpningstid.

Guidede turer på gravfeltet: 18. juni, 25. juni, 2. juli, 16. juli og 14. august

Guide: Anne Lise Fløttum

Engelsk omvisning kl. 11:00

Norsk omvisning kl. 14:00

Bill.:

Voksen: kr. 50,-

Barn:     kr. 25,-

Billetter kjøpes via kulturhusets nettsider, i kulturhuskafeen eller kjøpes kontant på gravfeltet før omvisningen starter (nb! det er kun 50 billetter tilgjengelig pr. omvisning)

For spørsmål og annen info ta kontakt på tlf: 91305423

Gravfeltet på Vang er helt unikt og intet mindre enn ett av Nord-Europas største gravfelt. Feltet består av bortimot 900 gravhauger fra yngre jernalder, særlig vikingtid ca. 800-1000 e.kr. Utgravninger fra 1999 viser gravfunn som i alle fall går tilbake til folkevandringstid ca. 400 -600 e.kr.

En rekke funn fra gravfeltet vitner om et aktivt gårdssamfunn som ikke var noe som helst isolert her oppe i fjellene. Her har det vært handel og kontakt mellom fjell og fjord, utstilt jakt- og fangstaktiviteter , og i tillegg har man foretatt en rekke irske funn av internasjonal interesse.

Vi anbefaler alle en vandring i dette flotte kulturlandskapet der du også finner nyoppsatte informasjonsplakater på det 120 dekar store feltet. Feltet er åpent for alle.

Alle funn fra feltet oppbevares ved Vitenskapsmuseet i Trondheim. Enkelte av gjenstandene er også utstilt der.

Grupper: Oppdalsmuseet tilbyr også vandringer med historiefortelling på gravfeltet til grupper på forespørsel utenom åpningstid.

For spørsmål og annen info ta kontakt på vår bookingtelefon: 415 11 509 eller epost: post@oppdalsmuseet.no